HTML

Lakásfókusz

Minden, ami a lakással, a lakhatással kapcsolatos: lakásvásárlás, lakáshitel, kilakoltatás, állami lakástámogatás, lakáspiac, lakásköltségek, lakásárverés. Hasznos információk, első kézből!

Friss topikok

Címkék

2017 (1) adó (1) adómentes juttatás (1) adósmentés (2) adósságelengedés (1) adózás (2) agglomeráció (2) AirBnB (2) alapterület (1) albérlet (8) alku lakásvásárláskor (1) állami támogatás (2) árfolyamgát (8) árfolyamrés (1) árnyékolás (1) átlagár (1) Balaton (1) bankszövetség (1) barkácsáruház (1) bérlakás (3) Bérlakás (1) bérlet (1) bérleti piac (1) betörés (1) bírósági eljárás (1) biztonság (1) Bubor-kamat (1) Budapest (1) cafeteria (2) CES (1) családi ház (1) családok otthonteremtési kedvezménye (1) Családok Otthonteremtési Kedvezménye (2) CSOK (4) csok (1) csomagolás (1) dekoráció (1) Dél-Korea (1) Demcsák Zsuzsa (1) devizahitel (21) devizahitelek forintosítása (1) devizahiteles visszatérítés (1) devizaitel (1) Egyesült Királyság (1) egyetem (1) egyszemélyes háztartás (1) eladás (1) eladó ingatlan (1) elöregedés (1) energiahatékonyság (2) építési engedély (2) építészet (1) értékesítő (1) Értéktérkép (1) eszközkezelő (3) Eszközkezelő (2) félszocpol (4) felújítás (3) forgalom (1) forgási sebesség (1) forintosítás (1) fűtés (1) Ganxsta Zolee (1) garázs (1) Habitat for Humanity (1) hajléktalan (1) használt lakás (3) haszonélvezet (1) Help to Buy (2) hirdetés (1) hiteltörlesztés (3) home staging (1) hőség (1) hozam (2) így alkudj (1) illeték (1) ingatlan (4) ingatlanhirdetés (1) ingatlanközvetítés (1) ingatlanközvetítő (2) Ingatlanközvetítő (1) ingatlanközvetítők jutaléka (1) ingatlanpiac (7) ingatlan árak (1) ingatlan Berlin (1) ingatlan Londonban (1) inteligens otthon (1) interjú (2) iroda (2) irodaház (1) játék (1) jogegység (1) jogegységi döntés (1) Jogegységi döntés (1) jövedelemarányos törlesztés (1) kamat (1) kamattámogatás (1) karácsony (2) kártalanítás (1) kazán (1) kéményseprés (1) kisajátítás (1) klíma (1) Kóbor János (1) Kökény Attila (1) költözés (2) költségvetés (1) konténer (1) kötbér (1) közszolgáltatás (1) kreatív (1) KSH (4) Kúria (3) lakás (5) lakásár (3) lakásárak (2) lakásárindex (1) lakáseladás (5) lakásépítés (3) lakásfinanszírozás (1) lakáshitel (18) lakáskiadás (4) lakáskiadás adózása (1) lakáskiadás bevétele (1) lakáskölcsön (1) lakáspiac (22) lakáspítési támogatás (1) lakáspolitika (2) lakástakarék (4) lakástámogatás (11) lakástulajdon (1) lakásvásárlás (8) lakatlan (1) lakhatási támogatás (3) lakótelep (1) légkondicionálás (1) London (1) LTP (1) luxusingatlan (1) magáncsőd (2) magántulajdon (1) Magyar Nemzeti Bank (1) megtakarítás (1) mentőcsomag (16) Mészöly Kálmán (1) MNB (1) mobilitás (1) myhive (1) napellenző (1) négyzetméterár (1) Németország (1) népesedési program (1) NET (3) Net Zrt. (1) nyaraló (1) Ócsa (1) önerő (2) Otthon Centrum (1) panel (3) panellakás (2) panellakások árai (1) panelprogram (1) Pataky Attila (1) penthouse (1) per (3) PSZÁF (1) Ptk. (1) redőny (1) rehabilitáció (1) részvény (1) rezsi (1) rezsicsökkentés (1) riasztó (1) Smart home (1) statisztika (2) szabad felhasználású hitel (1) szállítás (1) szigetelés (2) szja (1) szociális bérlakás (2) szociális lakásügynökség (1) szocpol (8) szocpol használt lakásra (2) szomszédjog (1) szuburbanizáció (1) tanácsok (1) távmunka (1) távvezérlés (1) tél (1) tippek (1) tranzakciószám (1) trend (1) tudnivalók lakásvásárláshoz (1) turizmus (1) ultimátum (1) üresedés (1) USA (2) válság (1) védelem (1) végtörlesztés (3) versenytilalom (1) Világgazdaság (1) zajszennyezés (1) Címkefelhő

Ajánlataink

Robbantják vagy hatástalanítják a devizahiteles bombát?

2013.07.18. 11:38 Lakásfókusz

money-timebomb3.jpgNem az árfolyamrés, hanem az árfolyamváltozás miatt nyúlnának hozzá a devizahiteles szerződésekhez. Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter kedd este beszélt arról, hogy a szerződések utólagos felülvizsgálatát és módosítását is elképzelhetőnek tartja. A szándék komolyságát az is jelzi, hogy azóta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Cséfalvay Zoltán államtitkár is megszólaltak az ügyben. Akár már jövő héten tárgyalhat a kormány az újabb mentőcsomagról.

Az igazságügyi miniszter szerint abban az esetben lehetne hozzányúlni a szerződésekhez, ha az ügyfél valamilyen számára fel nem róható, külső okból válik fizetésképtelenné. Egy mai közleményből kiderült, ilyen körülménynek tekinthető a devizaárfolyam változása. Arról azonban még továbbra sincsenek információk, hogy pontosan milyen súlyú intézkedéseket tartalmazna ez a csomag, és kikre vonatkozna a szerződésmódosítás.

A sajtóban már meg is jelentek a különböző forgatókönyveket, és ezek lehetséges hatását firtató elemzések. Az árfolyam-különbözet szétosztása, vagy teljes elengedése is szóba jöhet egyes elképzelések szerint. Ha például a teljes devizahiteles állományt eredeti árfolyamon forintosítanák, akár több ezer milliárd forintnyi veszteséget is okozhat a bankszektornak. Nem tudni, hogy hogyan alakulnának a forinthitelek kamatai ebben az esetben, hiszen anno épp az alacsonyabb kamatok miatt választották az ügyfelek ezt a hiteltípust, ráadásul az is felvet kérdéseket, hogy mi lesz azokkal, akik esetleg már visszafizették devizahiteleiket.

A Portfolio.hu elemzése szerint alapvetően két forgatókönyv képzelhető el. Az egyik esetben az összes szerződést módosítanák, és a tartózás egy bizonyos részét, 10-50 százalékát elengednék. Ez az engedmény mértékétől függően 355-tól 1776 milliárd forintig terjedő veszteséget okozna a bankoknak. Ha a kormány nem általános mentőcsomagot tervez, hanem például csak nem teljesítő hiteleseket segíti ilyen módon, akkor már kisebb, 76 és 380 milliárd forint közötti veszteséget kell a hitelintézeteknek leírniuk. Ez az intézkedés már tartalmazna méltányossági elemet, és a pénzügyi szektort is kevésbé sújtaná, ugyanakkor veszélyes következményekkel járhat, hiszen az amúgy fizetőképes adósokat is arra ösztönözné, hogy hagyjanak fel a törlesztéssel a hitelelengedés érdekében.

táblázat.jpgForrás: Portfolio.hu

A devizahiteles kérdés megoldására természetesen nagyon nagy szükség lenne. A 90 napon túli fizetési hátralékkal rendelkezők aránya már elérte a húsz százalékot, ami rendkívül magas aránynak tekinthető, és pont ez az a réteg, amelyik nem nagyon tudott élni az eddigi mentőcsomagok – árfolyamgát, végtörlesztés - adta lehetőséggel.

A kérdés inkább az, hogy hogyan, és milyen áron lehet segíteni rajtuk. Ha a jelenlegi intézkedések nagy hatásúak lesznek, akkor segítenek ugyan az adósokon, viszont újabb csapást jelentenek a tranzakciós illetékekkel, különadókkal amúgy is megterhelt bankrendszernek. Ezt a pénzintézetek várhatóan csak a külföldi anyabankok ismételt tőkeinjekciójával élhetik túl, ha azok egyáltalán még hajlandóak finanszírozni magyarországi leányaikat. Ha túl kicsi a mentőcsomag? Akkor újra egy olyan intézkedés lett beharangozva ami csak az érintettek kis részén tud segíteni, ellenben komoly bizalomvesztést okoz az országgal szemben. Ezt jelzi, hogy rögtön a bejelentés után gyengült a forint és zuhanni kezdtek az OTP árfolyamai. A gyengülő forint pedig a törlesztőrészletek további emelkedését hozhatja…

Előző cikkünk: Jobb a türelem: változik a szomszédjog

36 komment

Címkék: devizahitel mentőcsomag végtörlesztés árfolyamgát

A bejegyzés trackback címe:

https://lakasfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr745413057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mici.Mackó 2013.07.19. 13:45:25

"viszont újabb csapást jelentenek a tranzakciós illetékekkel, különadókkal amúgy is megterhelt bankrendszernek"

Értem én, hogy meg vannak terhelve a bankok a tranzakciós illetékkel, de akkor miért is én fizetem ezeket a bank helyett?!

[megmondoember] 2013.07.19. 13:50:54

A Csányi meg 8 milliárdért adott el OTP részvényeket, tök véletlenül ezen bejelentés előtt. Az ilyesmit a világ szebbik felén belsős kereskedésnek hívják és több évnyi, évtizednyi börtönnel jutalmazzák.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.07.19. 13:53:59

@Mici.Mackó: mert szerinted kinek a pénze van a bankban, a marslakóké?

huhhhu 2013.07.19. 14:00:58

És az ilyen bejelentésekért, amiben semmi sem biztos csak az, hogy gyengül a forint, ami által emelkedik a törlesztőrészlet, miért nem lehet felelősségre vonni a kacsap.csa szájú vakegeret? Ezek csak ugatnak állandóan, mi meg fizetünk. Miért nem felelnek az ilyen kijelentésekért, amikor egyértelmű anyagi kárt okoznak emberek száezreinek a saját vagyonukkal. Amit egyébként szintén tőlünk loptak.

glox 2013.07.19. 14:07:03

Kedves Kormany,

A kovetkezo modon kellene ugy segiteni a devizahiteleseken, hogy az jo legyen mindenkinek, es az orszag se doljon ossze. Ugy kell a gazdasagpolitikat iranyitani, hogy valos gazdasagi fellendules legyen MO-n, ez maga utan vonja a forint erosodeset, es mondjuk egy 180 forintos euroarfolyamnal nagyon megoldodik a devizahitelesek ugye. Merthogy jelenleg az onhibajukon kivul porul jart devizahitelesek megmentese kozben azok karosulnak akik nem vettek fel "felelotlenul" devizahiteleket. Pl. a forintunk egyre kevesebbet er, stb....

Koszonom.

csiri bá 2013.07.19. 14:07:48

@[megmondoember]: tök véletlenül Navracsicska már hétfőn ugatott... ő meg tegnap/ma adta el...
A több évi börtön kijárna Kósának, Szíjjártónak a 2010-es ugatásáért, ami plusz 10-10 forintot jelentett az euro árfolyamban, na az volt bennfentes... kerestek is rajta jó sokat... meg párszor még azóta is...
Csányi helyében, vagy más cég esetében is, bárki más ezt tette volna, nem megvárva, míg tönkreteszik és fideszesítik... bocs államosítják a cégét...
Mert a játék erre megy ki... saját bankok (takarékszövetkezetek lenyúlása), majd az eddigiek kinyírása...
Nem, nem sajnálom a bankokat és vezetőiket, de ha velük ezt megtehetik, akkor a te cégeddel is bármikor megtehetik, ha valamelyiknek épp az tetszik meg... Lásd trafik biznisz...

"ha az ügyfél valamilyen számára fel nem róható, külső okból válik fizetésképtelenné. Egy mai közleményből kiderült, ilyen körülménynek tekinthető a devizaárfolyam változása."

De aranyos... akkor azokat is segítse ki, akik a deviza árfolyam változása, illetve az ehhez köthető válság miatt munkahelyüket vesztették el.. pedig nem is tőzsdéztek, mint a dev. hitelesek... és persze a forinthiteleseket is mentsék meg...

lobster thermidor 2013.07.19. 14:08:38

@[megmondoember]:

Előrebocsátva, hogy olyan termékhez hosszú évek óta nem nyúlok, amihez Csányinak, vagy az OTP-nek köze van...
A bennfentes kereskedés akkor állna meg, ha Csányi valamilyen addig nyilvánosságra nem hozott döntés birtokában, vagy valamilyen belső információ nyomán kezdte volna eladni a papírjait.

Navracsics viszont megszólalt, nem is akárhogy, nyilván nem is véletlenül. Ezzel jelt adott az OTP papírok eladására.

Mici.Mackó 2013.07.19. 14:31:36

@Zka: Gondolom azoké is vagy azoké nem, de tök mindegy nem ez a lényeg. A furcsa az hogy bankokat olyan keményen terhelő tranzakciós illetékeket, hogyhogy mégis a felhasználó fizeti, akkor most terheli a bankot vagy nem?! Mert egyfolytában ezen sírnak, csak nem értem hogy miért is.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.19. 14:39:02

Valójábn abba az irányba kellene elmozdulni, hogy ha van egy szerződés, akkor mind a két fél felelős. Így ha pl. bedől egy hitel, a hiteladónak is kockázat legyen ez, ne csak a hitelfelvevőnek. Jelenleg a hiteladó teljes biztonságban van, s ez nem jó. A cél: a bank jobban vizsgálja kinek ad hitelt, s ne adjon felelőtlenül bárkinek.

Sir Galahad 2013.07.19. 14:46:09

Ha például a teljes devizahiteles állományt eredeti árfolyamon forintosítanák, akár több ezer milliárd forintnyi veszteséget is okozhat a bankszektornak - írja a szerző. Kérdés, hogy ez veszteség-e? Sokan állítják: a devizahitelek valójában forinthitelek, amit devizában számoltak el. Ha ez igaz, akkor nem veszteségről van szó, hanem a váratlanul érkezett extra nyereség egy részének az elvesztéséről. Ez azért nem mindegy.

Egyébként azt gondolom, a devizahitelesek ügyét a bankok és a hitelesek között, közpénz felhasználása nélkül kell rendezni. Aki felelősen gondolkozott és nem vett fel devizahitelt, az miért járuljon hozzá az adóforintjaival a - mondjuk így - kevésbé óvatosak megsegítéséhez?

Sir Galahad 2013.07.19. 14:50:26

@Zka: Bocs, de igaza van: ha a bank áthárította a rá kirótt terheket, akkor a bank nincs terhelve és ne sírjon.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 14:52:18

@Mici.Mackó: Mert a bankok már a tranzakciós illeték előtt is veszteségesek voltak a visszamenőlegesen kivetett banki különadó (2009-es adatok alapján fizetik még ma is) és a végtörlesztés miatt.

Pszt! 2013.07.19. 14:57:15

Elegem van már abból, hogy a felelőtlen devizahitelesek miatt én fizetek vastagon!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 14:58:05

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ha bedől egy lakáshitel és árvereznek, akkor szerinted az nem kockázat a banknak, hogy az 5-6 éve mondjuk 15 millióra értékelt lakásra adott 12 millió hitelt most a 11-12 milliót érő lakás nyomott áron történő értékesítéséből kell előteremtenie?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 15:00:29

@Sir Galahad: Ezek a hitelek devizában elszámolt forinthitelek, viszont a bankok is devizában vettek fel hozzá hitelt, amit továbbkölcsönöztek. A "nem is volt deviza" mítoszt terjesztők elfelejtik, hogy a legnagyobb lakáshitelező bankoknál a betéteket 60-80%-kal meghaladta a hitelek összege, ez a pénz pedig külföldről jött be, devizában.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.19. 15:02:57

@Online Távmunkás:

Nem, mert ha az ingatlan nem fedezi a hitelt, a tartozó fél továbbra is tartozik a bank felé.

Sir Galahad 2013.07.19. 15:04:14

A bankok is devizában vettek fel hozzá hitelt, amit továbbkölcsönöztek - írod. Mondjuk, így volt, de akkor végképp nem értem, miért kizárólag a sor végén álló lakáshiteles viseli az árfolyamváltozás minden kockázatát? Hiszen ez esetben a bank is csak egy hitelfelvevő...

gtri 2013.07.19. 15:23:26

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Jelenleg éppen így dolgoznak a bankok. Nagyon is megnézik, hogy kinek adnak hitelt. A kormány sajnálkozik is amiatt, hogy leült a hitelezés. :) Az MNB pedig éppen most próbálja 750 milliárd forint bepumpálásával felpörgetni (!!!) a gazdaságot.

Akkor most alapos hitelvizsgálatot végezzenek a bankok vagy ne? :)

Tomasz_a_gozmozdony 2013.07.19. 15:27:56

@Sir Galahad: na ja,csak a banknak nem 10%ra adtak hitelt, hanem mondjuk 2re. Meg nem 500frankot fizet vissza havonta,hanem kicsit többet.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.19. 15:30:19

@gtri:

Igen, végezzenek, s kudarc esetében vállalják a felelősséget.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 15:32:02

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: És mekkora a bank esélye a behajtásra? Erre lenne jó a magáncsőd, de évek óta húzódik a bevezetése.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 15:36:58

@Sir Galahad: Mert a hitelfelvevő simán aláírta, hogy inkább 4-5% kamat + árfolyamkockázat, mint 12-13% kamat. Azt adnak el a cégek, amire van vevő...

Tomasz_a_gozmozdony 2013.07.19. 15:46:10

@Online Távmunkás: a magáncsőd jó dolog lenne, de két végletet tudnék elképzelni.
Ad1: a magáncsődöt kérő számára kedvező konstrukció, ahol annyira mélyrehatóan nem pofáznak bele a kiadásaidba, van a havi bevétel, levonják a rezsit és megállapítanak egy viszonylag kedvező összeget az adósnak ami felett szabadon rendelkezik, a bank meg kis szeletet kap a tortából,amit valszeg az élete végéig nyög az adós.
Ad2: még azt is megszabják,napi hány deka kenyér szükséges, hogy az adós ne haljon éhen.
Nem tudom melyik lenne jobb.
Igazából megint előjön a kérdés hogy akkor most hol is van kockázata a banknak,ami indokolja a jelenlegi magas kamatszinteket? Hát sehol. Így vagy úgy,de megkapja a pénzét, hacsak nem munkanélküli hajléktalan az adós. Annak meg ugye nem adnak hitelt...

Tomasz_a_gozmozdony 2013.07.19. 15:57:42

Az én értelmezésem szerint - javítsatok ki ha tévedek - a nagy devizahitelezés idején a bank felvett x chf kölcsönt, hogy ki tudja elégíteni a megnövekvő keresletet. Igenám, de a bank mint olyan, nem évtizedes nagyságrendű futamidőrekapta, hanem valószínűleg részben vagy egészben még a nagy bumm előtt vissza is fizette. Akkor ebből konspirációs elméletek gyártása nélkül is látszik, hogy a banknak jelen pillanatban kurvára nincsen árfolyamkockázata, az adósoktól befolyt magasabb törlesztőket nem váltják semmilyen devizába, mert a bank már kifizette a saját hitelezőit, illetve más,számára kedvezőbb devizába konvertálta.
Az hogy lehet,hogy a világ minden pontján bankot kellett menteni 2009-ben, nálunk meg vígan termelték a profitot? Nem furcsa?

csiri bá 2013.07.19. 16:07:54

@Online Távmunkás: pedig ebben a részben maxval-nak van igaza: a bank is viseljen kockázatot azzal, ha 15 millára értékel egy lakást, arra hitelt ad (ráadásul úgy, hogy a hiteles bevétele nem is érdekli, mindenféle hamis jövedelem igazolást elfogad, mert ezt tették, nem kevesen, minimálra bejelentettek vitték a 2-300ezerről szóló papírt), és a hiteles nem tud tovább fizetni, a banké a lakás és adja el ahogy tudja és a hitelszerződést pedig stornózni kellene... a lakás volt a fedezet, az a banké lesz és ennyi itt a vége...
A bank majd legközelebb rendes hitelvizsgálatot végez, a hitelfelvevő meg nem csak a jöv. igazolással és nem a bevétele 50-80%-ára vesz fel hitelt...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 16:09:58

@Tomasz_a_gozmozdony: A hitelek 18%-át már legalább 3 hónapja nem fizetik és ez nem igazán változik meg azután sem, hogy elárverezik az ingatlant, hiszen akkor is laknia kell valahol az adósnak. A magas kamatokban annak a kockázata van benne, ami itt is történt 2008 óta, például a százezer embert érintő csoportos létszámleépítések.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 16:12:51

@csiri bá: A lakás fedezet és nem a lakás maga a hitel. A lakás csak egy biztosíték, hogy azt minimum bukja az adós, ha nem fizeti a hitelt.
Mondjuk az se normális, aki bevállalja a jövedelme felét elérő hitelt, de az se, aki annyit hitelez...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.19. 16:22:09

@Tomasz_a_gozmozdony: Nem, a bankok nem fizették ki a hitelezőket, csak részben. Az igaz, hogy főleg rövid távon vesznek fel hiteleket, de az újabb hitelekkel a lejáró hiteleket is finanszírozni kell.

Példa:
Az adós felvett 50 ezer CHF hitelt 20 évre 2007-ben, havonta törleszt 360 frankot. Eddig törlesztett 25 ezret.
A bank ebből a 25 ezerből csökkentette a saját adósságát, fizette a kamatokat, a saját alkalmazottait és csökkentette a veszteségét (OTP esetében növelte a nyereségét).

csiri bá 2013.07.19. 16:22:39

@Online Távmunkás: "A lakás fedezet és nem a lakás maga a hitel. A lakás csak egy biztosíték, hogy azt minimum bukja az adós, ha nem fizeti a hitelt."

Hát épp ez az... ez (is) itt a gond: a lakásnak nem biztosítéknak, hanem fedezetnek kell(ene) lennie...
Egy normális gazdaságban a 2 fél mindegyikének kellene rizikót vállalnia...

gtri 2013.07.19. 18:20:26

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Akkor tehát a jelenlegi banki hitelezési gyakorlat éppen megfelelő. :)

Persze a politikusok már nem győznek ötletelni, hogyan "pörgessék fel a gazdaságot". Mindenki várja a válság előtti gazdasági növekedés visszatértét a válság előtti felelőtlen hitelezési mérték nélkül. De hogy fognak itt az emberek fogyasztani, ha nem kapnak hitelt? Ebbe beletörik majd pár politikus bicskája...pár közember pedig szegényebb lesz egy illúzióval: azzal. hogy az életszínvonala ismét növekedni fog.

penzkapu · www.penzkapu.hu 2013.07.19. 18:48:52

Kettőn áll a vásár: Nincs hitelnyújtás hitelfelvevő nélkül és fordítva. Adták a hitelt, mert kellett.
A 90-es évek végén volt egy reklám, az volt az utolsó mondata: "Önnek ezt nem ajánlom."
(Irigy Hónaljmirigy paródia is készült belőle.) Ha a bank 100%-ig precízen járt volna el, nagyon
kevesen kaptak volna hitelt. Akkor meg abból lett volna a balhé.

A fő baj, hogy Magyarországon már nagyon régóta nincs érdemi gazdasági növekedés, így jövőbeni fedezet sincs a hitelek törlesztésére. Racionálisan gondolkodva ebben a környezetben az átlagembernek (átlagos jövedelemmel és átlagos jövőbeni kilátásokkal) lakásra se forint- se devizahitelt nem lett volna szabad fölvenni.
De ez nem túl életszerű. Úgyhogy maradt a kockázatvállalás. Nem jött be.

Ha nem sikerül növekedést produkálni (pedig lenne rá mód, csak radikális szemléletváltás kéne hozzá), akkor az egész hitel alapú gazdaság összeomlik. Ez a bomba pedig jóval nagyobbat fog szólni, mint bármilyen "mentőakció".

A devizahitel téma sajnos több sebből is vérzik. Az előbb vázolt az egyik. A többit egyszer talán megírom a blogomon.

[megmondoember] 2013.07.20. 02:34:51

@lobster thermidor: És te komolyan azt gondolod, hogy az Orbánnak köztudottan jó kapcsolatokat ápoló Csányi azért adta el gyakorlatilag az összes (!) részvényét, mert aznap olyan lábbal kelt fel...? Vagy azért, mert ő már napokkal, esetleg hetekkel korábban tudhatta azt, amit az átlagpolgár a hírekből csak ezen a héten tudott meg?

lobster thermidor 2013.07.21. 11:13:42

@[megmondoember]:

Elég leegyszerűsítő gondolatokat társz elénk.
Csányi már jó ideje nem Orbán kedvelt oligarchája, ez mindenki számára nyilvánvaló. Pont a devizahitelek ügyében feszül közöttük komoly ellentét, hiszen a Magyarországon működő bankok között az OTP rendelkezik a legnagyobb ilyen hitelállománnyal. Az pedig valószínűleg egy jó előre eldöntött lépés volt részéről, ha a kormány ismét hozzányúl a bankokhoz, akkor azonnal tovább lépnek.
Te mire gondolsz akkor, amikor azt olvasod, hogy az OTP szinte teljes vezérkara már két hete, mondhatnám vezényszóra elkezdett szabadulni az OTP részvényeitől?
Nyilvánvaló, hogy az akcióra Csányi tette fel a pontot az i-re az eladásaival, ő lépett utoljára a vezérek közül, mert nem akarta a nagy mennyiségű részvénypakett piacra dobásával a többiek pozícióját rontani. Az árfolyamesés menetrendszerűen bekövetkezett, ez is bizonyítja a döntés abszolút ésszerűségét.
A logikus gondolkodás bizony elég bonyolult dolog, de azért felteszem a kérdést: -Tetszik érteni...?

[megmondoember] 2013.07.28. 13:24:51

@lobster thermidor: Ó, értem. Tehát ha nem egyedül Csányi adta el, hanem még pár másik vezető is, akkor nem lehetett bennfentes kereskedés, nem tudhatta mindegyikük előre, hogy mire készül a kormány? Logikus. Nem.

A logikáról meg ne beszélj, mert a jelek szerint akkor sem ismernéd fel ha egy piros kabátban jönne szemben az utcán veled és egymásba botlanátok!

lobster thermidor 2013.07.28. 13:53:32

@[megmondoember]:

Gondolom eddig érlelődött benned a mondanivaló, bár azt már piros kabát ide, bennfentes kereskedés oda, rég túlhaladták az események.
Csányi sajtótájékoztatója, és annak körülményei kicsit más megvilágításba helyezték az eseményeket.

lobster thermidor 2013.07.28. 13:58:35

@[megmondoember]:

Ja, és azok a sorozatos eladások nyilvánosak voltak, tehát már két héttel Csányi eladásai előtt észlelni lehetett, hogy mozgolódnak az OTP vezetői.
Persze egy jó kis összeesküvés elmélet, vagy sumák kereskedés, ami egyébként nem áll távol az OTP "disznófejű nagyurától", nyilván ad egy kis pikáns felhangot a bulvárhírek kedvelőinek.
Én azt firtatnám inkább, hogy ki vásárolta fel a részvényeket!
süti beállítások módosítása