Riasztó adatokat közölt a Világgazdaság pénteki számában: A 66 ezer bedőlt lakáshitelesnek csupán töredékével sikerült megállapodnia a bankoknak, és az is kiderült, hogy az adósok nem is nagyon hajlandóak tárgyalni hitelezőikkel.
Az üzleti napilap értesülései szerint több mint 66 ezer nem teljesítő jelzáloghitelest kerestek meg az intézetek 2016 október végéig, ám jelentős hányaduk – több mint 22 százalékuk – egyáltalán nem mutatott arra hajlandóságot, hogy tárgyaljon a bankokkal. Sokan nem is reagáltak a megkeresésekre, vagy egyszerűen csak elutasították azt. Ennek a jelenségnek a hátterében persze számos ok állhat az adósok együttműködési hajlandóságának hiányától egészen az adóstársak közti konfliktusokig.
A bankok szerint sokan túlságosan passzívan állnak a folyamatokhoz: A Budapest Bank esetében például csak minden tizedik ügyfél vette fel a kapcsolatot a pénzintézettel. A K&H tapasztalatai szerint az adós ügyfelek örömmel fogadták a bank megkeresését, a felajánlott lehetőségeket azonban nem fogadják el. Általános tapasztalat, hogy az ügyfél alacsonyabb részletet szeretne, mint amit a bank az MNB által elvárt paraméterek alapján képes nyújtani.
Éppen ez okozza azt, hogy a fent említett 66 ezer hitelesnek csupán a töredékével sikerült megállapodni: a jegybank adatai szerint október végéig mindössze 2700 egyezség született meg, ami ugyan még emelkedhet – a megkeresés és a megállapodás között gyakran fél év is eltelhet –, ám így is riasztóan alacsony ez a szám, különösen úgy, ha figyelembe vesszük a következményeket is.
A bankok ugyanis nem kegyelmeznek. Előbb-utóbb faktorcégekkel és követeléskezelőkkel hajtják be a tartozásokat vagy pedig jogi útra terelik az ügyeket, hogy érvényesítsék érdekeiket.